R. Lukoševičiūtė – Daudienė: pradedantiems verslą palinkėčiau tiesiog „apkursti“ nuo abejonių
Lietuvoje jauno verslo sėkmės istorijų – nors vežimu vežk. Tuo neseniai įsitikino TV3 laidos apie pradedančio verslo sėkmės istorijas „Misija: dirbame sau“ vykdančioji prodiuserė Rūta Lukoševičiūtė – Daudienė. „Ne šventieji puodus lipdo, ir jeigu tik yra noro kurti nuosavą verslą – bus ir rezultatų“, – pasakodama apie laidos užkulisius sako R.Lukoševičiūtė – Daudienė.
Rengdami laidą susipažinote su daugybe jaunųjų verslininkų, apkeliavote kone visą Lietuvą. Ar pavyko išsiaiškinti, kur ir kaip verslininkai ieško idėjų, kas juos įkvepia pradėti dirbti sau?
Nors Lietuvoje vyrauja stereotipas, kad verslą kurti sunku, tačiau aš pamačiau visai priešingą vaizdą: daugybė verslininkų optimistiškai tiki tuo, ką daro, ir lanksčiai žiūri į verslo startą, kuris ne visada lyg sviestu pateptas. Užuot baiminęsi dėl pinigų trūkumo ar galimų nesėkmių, jie ieško finansavimo šaltinių, o jeigu ir nepasiseka, stojasi ir eina toliau. Pavyzdžiui, verslininkams sukonstravus išmaniąją motociklo signalizaciją ir išleidus ją į gyvenimą, paaiškėjo, kad ji visgi nėra tobula, ir 70 proc. mechanizmo teks perdaryti. Bet tai jų nesustabdė nuo tolesnės veiklos. Tokios istorijos man atrodo labai įkvepiančios ir svarbios. Taip pat įspūdį daro, kai verslas kuriamas jau, regis, perpildytoje rinkoje, pavyzdžiui, prekiaujant kavos aparatais. Negaliu patikėti, kad čia jaunieji verslininkai dar randa laisvą nišą.
Kitas mane maloniai nustebinęs pavyzdys – plūduriavimo kapsulės. Gyvename amžino skubėjimo laikais, ir būtent tai jaunuosius verslininkus įkvėpė pradėti šį netradicinį, inovatyvų verslą – atsivežti į Lietuvą kapsules, kuriose žmogus gali pabūti su savimi, medituoti, o už tai paskui dar ir susimoka. Niekada nežinosi, kur pasiseks – ar siūlant kažką kasdieniško, ar ieškant išskirtinumo. Sėkmės formulė slypi ten, kur prasideda žmonių poreikiai.
Kuo išsiskiria televizijos laidų ciklas „Misija: dirbame sau”? Ką naujo apie nuosavo verslo kūrimą Lietuvoje atskleidžia laidos?
Kiekvieną savaitę turiu unikalią galimybę susipažinti su vis kita verslo istorija: vieną kartą pasakojame apie žirgyno įrengimą, kitą – apie vienintelį slidinėjimo simuliatorių Baltijos šalyse, o dar kitą – apie lietuvišką natūralią kosmetiką...
Pažinusi Lietuvos verslininkus, pamačiau, kad tikrai ne šventieji puodus lipdo. Susipažinau su žmonėmis, kuriems kilo neįtikėtinos idėjos, ir jie nepabūgo jų įgyvendinti. Įsitikinau, kad jeigu tik yra noro – bus ir rezultatų, reikia tik pabandyti. Nuoširdžiai viliuosi, kad šis projektas įkvėps ir paskatins TV3 žiūrovus žengti reikalingą žingsnį ir nuosavo verslo svajonę paversti realybe.
Kartu su komanda išklausėte ir pamatėte gausybę sėkmės istorijų, sužinojote, kaip gimsta idėjos ir užauga verslai. Kaip manote, koks galėtų būti sėkmingo verslo receptas pradedančiajam verslininkui?<
Pasitikėjimas savimi, jaunatviškas maksimalizmas, šiek tiek atsipalaidavimo, drąsa ieškoti ir paprašyti pagalbos. Siūlyčiau mintis apie finansų trūkumą vyti šalin, ir tuo pačiu nekankinti tėvų, senelių ar draugų, prašant paskolinti pinigų. Juk šiandien geroms verslo idėjoms įgyvendinti daugėja įvairių finansavimo šaltinių, be to, gausu seminarų, mentorystės ar konsultacijų programų. Daugelį išlaidų versle sumažina ar palengvina Europos struktūrinių ir investicinių fondų finansuojamos priemonės, kurias verslui siūlo tiek INVEGA (red. UAB „Investicijų ir verslo garantijos“), tiek Ūkio ministerija ar kitos agentūros ir ministerijos. Svarbiausia – nenuleisti rankų ir žengti žingsnį pirmyn.
Turbūt visi žinome pasakojimą apie varles, kopusias į aukščiausią pasaulio viršūnę. Tos, kurios klausė kalno papėdėje likusių varlių kvarkimo apie tai, kaip nepavyks, anksčiau ar vėliau nukrito. Viršūnę pasiekė tik viena varlė. Toji, kuri buvo kurčia. Tad kiekvienam pradedančiajam verslininkui palinkėčiau kartais tiesiog „apkursti“ ir nesiklausyti negatyvių ar abejonę sėjančių aplinkinių nuomonių.
Kokius verslininkų, dirbančių skirtinguose šalies regionuose, skirtumus pastebėjote?
Interneto amžiuje atstumai išnyksta, prekės ženklą dauguma sieja su Lietuva, o ne atskiru miestu, kuriame idėja gimė. Tad kurdama šį projektą supratau, kad Lietuva yra Lietuva – lyg vienas kumštis. Tai didelė šeima – tėvai gali gyventi Panevėžyje, vaikai – Vilniuje, o anūkai nuotoliniu būdu kurti tą patį verslą JAV. Daugelis įmonių teikia paslaugas visoje Lietuvoje arba turi filialus didžiuosiuose miestuose.
TV3 laida „Misija: dirbame sau“, kiekvieną šeštadienį 11:00 val.