Pristatytos investicijų pritraukimo galimybės startuoliams
Lapkričio 15 d. didžiausio jauno verslo portalo „BZN start“ organizuota konferencija „The Grand Founders' Day“ šiais metais atskleidė skirtingų finansavimo šaltinių ypatumus, populiariausius investicijų būdus ir, be gausybės teorinių bei praktinių žinių, suteikė galimybę startuoliams prisistatyti ir susirasti komandos narių ar potencialių investuotojų.
Visą dieną trukusių pranešimų metu paaiškėjo bendras vaizdas – finansavimo galimybių yra nemažai, reikia tik nuoširdžiai dirbti, žinoti keletą subtilybių ir sulaukti savo sėkmės.
Skirtingos galimybės
Šių metų renginys pradėtas rizikos kapitalo fondo „Nextury Ventures“ direktoriaus Mindaugo Glodo moderuota diskusija, kurioje savo pozicijas išsakė rizikos kapitalo fondo „Iron Wolf Capital“ partneris Tomas Martūnas, UAB „Kofinansavimas“ įkūrėja ir valdybos narė Daiva Gerulytė, Kriptoekonomikos organizacijos prezidentas Vytautas Kašėta bei startuolio „Dealoyal“ įkūrėja Odeta Isevičiūtė. Diskusijos metu daug dėmesio skirta pradinės stadijos startuolių investavimo galimybėms bei moderniems finansavimo būdams.
Kalbėdamas apie kiek prigesusią investicijų rinkimo žetonais (angl. token) veiklą, T. Martūnas teigė, kad tai viliodavo startuolius dėl galimybės investicijas rinkti nedidelėmis sumomis, kas leidžia pritraukti investicijų dar būnant akceleratoriaus fazėje. Anot jo, šioje fazėje niekas iš įprastų investuotojų nesiryžtų skirti daugiau nei 50 tūkst. eurų. Vis dėlto, pabrėždama jauno startuolio poreikį ne vien finansiniams ištekliams, D. Gerulytė sakė, kad tikslingiau būtų ICO ar STO finansavimo būdus rinktis jau po verslo angelų suteiktų galimybių ir pritrauktų žinių: „Startuoliai pradinėje veiklos stadijoje siekia ne vien pinigų. Jiems reikalingi patarimai, darbotvarkės sudėliojimas, plėtros galimybės.“
Visi diskusijos nariai sutartinai džiaugėsi, kad investavimo būdų šiais laikais startuoliai turi iš tiesų daug ir pasirinkimų gali būti įvairių, atsižvelgiant į tai, koks yra asmeninis jų poreikis: žinios, smulkios investicijos ar stambaus investuotojo pasitikėjimas.
Paversti ambasadoriais
Pristatydamas savo sėkmės kelią, modernaus trintuvo „Millo“ kūrėjas Ruslanas Traškelis tikino, kad, prieš ieškant bet kokio investavimo, labai svarbu suprasti, kokiai prekių kategorijai priklauso kuriamas produktas, nes tai lems ir kainodarą bei pateikimo būdus.
„Su „Millo“ mes supratome, kad kuriame modernų prietaisą grupei žmonių, kurie mėgsta inovacijas. Lygiai taip, kaip yra mėgstami „MacBook“ kompiuteriai ir dizainerių programos, kaip yra sporto entuziastų kategorija, mėgstanti išmaniuosius laikrodžius „Apple“, „Fitbit“ ir t. t., taip mes sukūrėme ne trintuvą, o išmanų ir inovatyvų prietaisą grupei žmonių, kuriems svarbi jų mityba ir patogumas ruošiant sveiką maistą“, – teigė R. Traškelis.
Anot jo, tik tada, kai žinomas tikslus pozicionavimas, galima ieškoti finansavimo, nesvarbu, ar tai būtų minios finansavimo platformos, ar verslo angelų fondai, ar rizikos kapitalas.
„Ne mažiau svarbu ir gera komanda bei entuziazmu degančios kūrėjų akys. Tai veikia psichologiškai, tai suteikia pasitikėjimo investuotojams, kai jie mato, kad verslininkas yra pasiryžęs dirbti ir tiki savo kūriniu“, – įsitikinęs pranešėjas.
Jam antrino ir „Revolut“ verslo plėtros vadovas Andrius Bičeika, prisimindamas atkaklų „Revolut“ įkūrėjo darbą ir norą sukurti unikalų produktą. Be to, jis pabrėžė, kad labai svarbu veikti taip, kad vartotojas būtų pasiryžęs produkto laukti metus ar net dvejus, kai investuoja į jo pradinę kūrimo stadiją.
„Pasirinkus tradicinį minios finansavimą, vartotojas turi tikėti produktu ir be galo jo laukti. Kartais tas laukimas prailgsta, tad savo pinigus investavęs žmogus turi labai mėgti startuolį ir pasitikėti jo darbu. Pasirinkus nuosavybe paremtą minios finansavimą (angl. Equity Crowdfunding), kiekvienas nors kažkiek savo pinigų paskyręs vartotojas iš karto tampa ir verslo ambasadoriumi, yra suinteresuotas, kad startuoliui kuo geriau sektųsi, jaučiasi svarbus ir gali padaryti viską, kad tik aplankytų sėkmė“, – dėstė A. Bičeika.
Pinigus investavusių žmonių komanda, anot „Revolut“ verslo plėtros vadovo, gali praversti net ir tuomet, kai startuoliui prireikia rekomendacijų dėl tam tikrų specialistų pritraukimo ar panašių klausimų.
Ne taip paprasta
Dažnas startuolis vis dar renkasi ir įprasto minios finansavimo kelią tokiose platformose kaip „Kickstarter“ ar „Indiegogo“, tačiau savo patirtimi pasidalijusi sėkmingų startuolių „Spyndi“ ir „Spyntex“ bendraautorė Raimonda Klimašauskaitė jau savo pranešimo pradžioje pabrėžė, kad minios finansavimas jau seniai nebėra lengviausias kelias, kuriuo visi tikisi.
„Norint paleisti sėkmingą minios finansavimo kampaniją, reikės įdėti be galo daug darbo. Mes su savo komanda visą mėnesį gyvenome vienoje patalpoje, ten ir dirbome, ir miegojome, nes veikla su kampanija vyksta visą parą. Startavę jau pirmą dieną išsiuntėme 3 tūkst. laiškų žiniasklaidai, kiekvienas jų buvo su individualizuotu turiniu. Buvome pasiruošę atsakyti į klausimus bet kurią minutę ir nuolat buvome pasiekiami“, – keletą sėkmės veiksnių vardija pašnekovė.
Pranešime apie sėkmingus ir nesėkmingus rinkodaros pasirinkimus kriptoverslo kampanijoms kriptorinkodaros konsultantas Mantas Povelauskas pabrėžė, kad čia, kaip ir visose kampanijose, svarbu susiskaičiuoti pasiekiamumą ir pasirinkti tinkamą kanalą.
„Jeigu nežinote ar nemokate, kaip suskaičiuoti pasiekiamumą tinkamai, kreipkitės į žiniasklaidos kanalus. Jie tai daro nuolat ir geriausiai gali pasakyti, kiek su kokiu kanalu žmonių tikėtina pasiekti. Žinodami pasiekiamų žmonių skaičių ir reklamos priemonės kainą, galėsite nesunkiai apskaičiuoti, kiek kainuos vartotojo atvedimas į jūsų puslapį ir kuri priemonė bus naudingiausia“, – patarė pranešėjas.
Teisiniai spąstai
Advokatų kontoros „Glimstedt“ partneris Andrius Ivanauskas savo pranešime apžvelgė šiuolaikinių investicinių priemonių, tokių kaip žetonai, svarbą ir teisinį reguliavimą. Jis pastebėjo, kad dar ne visi aspektai yra vienodai išnagrinėti, tačiau startuoliams, dirbantiems su žetonais ar ieškantiems alternatyvių finansavimo būdų, vertėtų atkreipti dėmesį ir į tai.
„Svarbu domėtis, nes, pavyzdžiui, Amerikoje teisiniai apibrėžimai, susiję su saugumu ir investicijomis, gerokai skiriasi nuo Europos. Čia viskas apibrėžta kur kas išsamiau, o Lietuva to kontekste taip pat turi ir savo niuansų. Bet kokiam išėjimui į viešumą reikia skaidrumo ir įstatymų vykdymo. Tai gali pasirodyti sudėtinga, ypač jeigu sumos siekia 5 mln. eurų. Šis skaičius yra riba, nuo kurios prasideda dar aukštesni reikalavimai“, – atskleidė A. Ivanauskas.
Padėka partneriams
Per visą dieną susirinkę dalyviai išgirdo daugybę naudingų pranešimų, intriguojančių diskusijų. Jie turėjo galimybę pristatyti ir savo projektus, pabendrauti su daug praktikos turinčiais žmonėmis bei atverti duris naujam savo verslo žingsniui. Renginio organizatoriai dėkoja savo ilgamečiams partneriams, be kurių šis renginys nebūtų buvęs toks naudingas ir svarbus. Prie sėkmingo renginio įgyvendinimo prisidėjo UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ (INVEGA), advokatų kontora „Glimstedt“, „Delfi“, Socialinių mokslų kolegija, rizikos kapitalo fondas „Nextury Ventures“ bei Spaudos departamentas.
Portalo bznstart.lt informacija