KEIČIASI INVESTAVIMO Į STARTUOLIUS REIKALAVIMAI
Pasak investuotojo, vieno iš rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ įkūrėjų Roko Tamošiūno, jeigu praėjusieji metai rinkos dalyviams – jauną verslą kuriantiems startuoliams ir investuotojams – buvo gana lengvi, tai artimiausi metai bus kupini iššūkių, kurie skatins tobulėti abi puses, o profesionalumo reikalavimai.
Svarbus rodiklis – startuolių vertės nustatymas
„Rinkos dalyvius ir toliau kankins ekonominis cikliškumas – klausimas, kada gi baigsis ekonomikos pakilimas. Dalis investuotojų gali pradėti galvoti, gal neverta šiuo metu investuoti į startuolius, gal verčiau pataupyti ir palaukti, kada jų kainos kris. Tam turės įtakos startuolių rinkos vertės nustatymas, įvertinimas. Kažkam gali pasisekti ir visai neblogai uždirbti. Startuolių kainas kels jų įvertinimas, tiems, kurie jas užsikels, gal ir pavyks pritraukti investuotojų, bet po to reikės atidirbti“, – sako R. Tamošiūnas. Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad nekilnojamasis turtas ir toliau duoda gerą grąžą ir daugeliui investuotojų tai saugesnė investicija, kuri šiuo metu, beje, labai konkurencinga. „Open Circle Capital“ bendraįkūrėjo teigimu, investuotojas turi matyti labai aiškų ir tvarų startuolio augimą, kad šiandien ryžtųsi į jį investuoti.
Auga reikalavimai startuoliams
„Jeigu prieš kelerius metus startuoliai buvo jauni idealistai, tai šiuo metu stebime, kaip rinkoje gausėja profesionalių žaidėjų, kurie pozicionuoja save kaip startuolius“, – pabrėžia R. Tamošiūnas ir priduria, kad dalis jų turi sukaupę įvairiapusės ir labai vertingos verslo patirties, žinių ir kompetencijų.
„Investuotojai taip pat darosi labiau patyrę ir gudresni, labiau įsigilina į verslo modelius, daugiau dėmesio skiria techninei analizei“, – teigia ekspertas. Pasak jo, vertinant startuolio perspektyvas, vis labiau reikia pagrįsti, kodėl šis verslas yra perspektyvus, kodėl jų komanda yra tinkama, kokias pajamas jis generuos, ar tai bus tvaru. Reikalavimai iš investuotojų pusės auga, tačiau situaciją šiek tiek švelnina faktas, kad pačių investuotojų taip pat daugėja, nors konkurencija tarp startuolių tik didėja ir stiprėja. Šalia tipinių tradicinių startuolių atsiranda labiau patyrusių profesionalų.
R. Tamošiūnas taip pat atkreipia dėmesį, kad keičiasi iki šiol naudoti gana pigūs skaitmeninės rinkodaros pardavimo kanalai, tokie kaip „Google“, „Facebook“ ir kiti. Kylančios kainos skatina ieškoti netradicinių būdų ir profesionalių sprendimų. Šiandien tiktai skaitmeninės rinkodaros profesionalai išgauna gerus rodiklius, o visi kiti moka labai brangiai už skaitmeninės rinkodaros paslaugas. Todėl jeigu nesi šios srities guru, įeiti į rinką bus sunku, nes reikia labai aukštos kvalifikacijos ir kompetencijos.
Matysime netipinių bankinių produktų
Finansinių technologijų sritis buvo, galima sakyti, praėjusių metų karalius. Nors ji gana skaitlinga bei užpildyta, vis dar išlieka konkurencinga“, – teigia R. Tamošiūnas ir priduria, kad šiemet matysime vis daugiau naujų, netipinių sprendimų ir ne banko sektoriaus srityse, pavyzdžiui, draudimas, įvairios pinigų skolinimosi platformos ir kt. Nepamirškime sparčiai augančio dirbtinio intelekto tendencijos – jo
panaudojimas tiktai augs ir stiprės. Verslo procesų ir pramonės skaitmeninimas yra pasaulinė tendencija, kuriai pas mus vis dar neskiriama deramo dėmesio, todėl ji nėra tinkamai išplėtota.
Tikra konkurencija vyksta tarp pačių geriausių
Esame jauna rinka: ir vidutinis startuolis, ir investuotojas yra dar ganėtinai „žali“. Tačiau gera žinia ta, kad visi profesionalėjame. Natūralu, kad patyrę jauno verslo kūrėjai ieško kapitalo pritraukimo ne tik namų rinkose, bet ir už jos ribų – pasaulinėse rinkose, kuriose yra labai patyrusių profesionalių investuotojų. Ir jeigu mūsų startuoliai sugeba prieiti prie dar labiau patyrusių investuotojų, tai rodo mūsų augantį profesionalumą ir įvertinimą. Apskritai pastebima bendra tendencija, kad kompetencijų prasme viskas labai sparčiai auga: ir vidutiniai jauno verslo kūrėjai, ir lyderiai labai sparčiai mokosi, tobulėja ir stiprėja. Tas pats pasakytina ir apie investuotojus. Stipriausi startuoliai tampa patrauklūs pasaulinio lygio investuotojams, todėl jauno verslo kūrėjams gali susidaryti kontrastas tarp to gerojo segmento vidutinio investuotojo Europoje ar JAV ir mūsų rinkos.
Tačiau reikia suprasti, kad tikroji konkurencija egzistuoja tarp pačių geriausių, elitinių žaidėjų. Didžioji dalis mūsų startuolių nėra įdomūs užsienio investuotojams arba jie nesugeba net iki jų prieiti. Lygiai taip pat mūsų investuotojai dairosi perspektyvių startuolių Latvijoje, Lenkijoje, Jungtinėje Karalystėje. Manau, kad reali konkurencija dar neprasidėjo, stebime tik jos užuomazgas. Pasaulis mažėja, pasaulinė transformacija dar mūsų laukia, tačiau ir startuoliai, ir investuotojai bus vis aktyvesni užsienio rinkose.