Paskolos energetikos bendrijoms
INVEGA kartu su Lietuvos Respublikos energetikos ministerija įsteigė skatinamąją finansinę priemonę, kurios tikslas – skatinti atsinaujinančių išteklių energijos bendrijas (toliau – AIEB) ir piliečių energetikos bendrijas (toliau – PEB), kurios siekia mažinti energetinį nepriteklių, investuoti į elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių gamybos įrenginius (saulės ir (ar) vėjo elektrines).
Pasikonsultuokite:
Kiek?
Priemonei finansuoti skirta 206,64 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų.
Priemonės lėšomis skiriama lengvatinė paskola, kurios apimtyje derinama dotacija iki 50 procentų, įskaitant techninės pagalbos dotaciją.
Dotacijos (išskyrus techninės pagalbos dotaciją) dydis priklausys nuo:
- įrengtos ar įsigytos elektrinės galios dalies paskirstymo (ne mažiau, kaip 30 proc. elektrinės įrengtosios galios turi būti neatlygintinai paskirstoma savivaldybėje gyvenantiems energetinį nepriteklių patiriantiems asmenims);
- savivaldybėje gyvenančių energetinį nepriteklių patiriančiu asmenų, kuriems paskirstyta įrengtos ar įsigytos elektrinės galia, dalies išreikštos procentais (turi būti paskirstoma ne mažiau kaip 30 proc. visų savivaldybėje gyvenančių Energetinį nepriteklių patiriančių asmenų).
Maksimalus paskolos laikotarpis – iki 15 metų (įskaitant paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpį).
Maksimali paskolos suma neribojama, kai finansavimas teikiamas be valstybės pagalbos. Paskolos gavėjui gali būti suteikta atitinkamo dydžio valstybės pagalba, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s) punkto ir 41 straipsnio nuostatomis (kai Finansavimas pagal Priemonę teikiamas kaip valstybės pagalba).
Lengvatinės paskolos metinė palūkanų norma planuojama, kad bus nustatoma taip: 1 proc. marža + 6 mėn. EURIBOR (esant neigiamai 6 mėn. EURIBOR reikšmei, laikoma, kad 6 mėn. EURIBOR reikšmė lygi 0 proc). Visais atvejais metinė palūkanų norma neviršys 3 proc.
Elektrinės statymas, įrengimas:
- pasirengimo projektui įgyvendinti veiklų išlaidos: pasirengimo statybai ir prijungimo dokumentacijos parengimo išlaidos iki rangos sutarties pasirašymo;
- sklypo paruošimo elektrinės įrengimui darbų išlaidos;
- privažiavimo kelių iki sklypo, kuriame įrengiama elektrinė, statybos išlaidos, kai jos sudaro ne daugiau nei 10 proc. visų paskolos gavėjo projekto tinkamų finansuoti išlaidų vertės (su PVM, kai jis tinkamas finansuoti);
- elektrinės ir reikalingos įsigyti susijusios elektrotechninės įrangos, konstrukcijų, kabelių bei susijusių montavimo (derinimo) darbų ir kitų susijusių Elektrinės įrengimo darbų išlaidos;
- elektros kabelio tiesimo statybos iki elektrinės prijungimo prie elektros tinklų vietos (taško) išlaidos;
- elektrinės prijungimo prie elektros energijos skirstomojo ir (ar) perdavimo tinklo mokestis (prijungimo įmoka) pagal prisijungimo sąlygas (sutartį);
- žemės sklypo sutvarkymas, infrastruktūros ir inžinerinių tinklų bei sistemų sklype įrengimas ir (ar) sutvarkymas ir apsaugos įrengimo darbai (įskaitant sklypo aptvėrimo, apšvietimo išlaidas) (jei saulės ir (ar) vėjo elektrinė statoma ant žemės).
Nutolusios Elektrinės įsigijimas:
- PVM tuo atveju, jei Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti jo į PVM atskaitą;
- Pastatytos naujos, bet iki perleidimo Kliento nuosavybėn, neeksploatuotos Elektrinės įsigijimo investicinės išlaidos. Įsigijimo išlaidos yra tinkamos finansuoti, kai jos patirtos po Paraiškos pateikimo dienos;
- Projekto išlaidos yra tinkamos finansuoti, kai jos yra patirtos ir apmokėtos arba patirtos, bet neapmokėtos Paskolos gavėjo ir išlaidas pagrindžiantys dokumentai išrašomi Paskolos gavėjui arba Paskolos gavėjo įgaliotam asmeniui.
Kvietimas teikti paraiškas dėl techninės pagalbos planuojamas skelbti 2024 m. III ketvirtį.
Techninę pagalbą teiks viešųjų pirkimų būdu INVEGOS atrinktas paslaugų teikėjas. Atkreipiame dėmesį, kad techninės pagalbos išlaidos bus tinkamos finansuoti AIEB ir PEB skatinamosios finansinės priemonės lėšomis tik tuomet, kai techninę pagalbą pareiškėjams teiks INVEGOS atrinktas paslaugų teikėjas. Pareiškėjui paėmus paskolą elektrinei statyti ar jai įsigyti, techninė pagalba bus teikiama neatlygintinai, t. y. už paslaugų teikėjo suteiktas paslaugas pagal faktą sumokės INVEGA pagal suteiktų paslaugų priėmimo-perdavimo aktus, kuriuos patvirtins pareiškėjai. Tačiau, jei konkretus pareiškėjas neįgyvendins projekto (neįrengs elektrinės ar neįsigys nutolusio AEI parko) ir jam nebus suteikta paskola, tai visą dotaciją už suteiktą techninę pagalbą pareiškėjas turės grąžinti INVEGAI.
Konsultantas bus atsakingas už:
- Pagalbą parengti projektui įgyvendinti reikalingus dokumentus;
- Pagalbą parengti dokumentus ir (arba) gauti leidimus, reikalingus elektrinės pastatymui ir įrengimui arba pagalbą parengti dokumentus, reikalingus elektrinės pirkimui bei pačių viešųjų pirkimų vykdymui ir rangos darbų sutarties įgyvendinimo priežiūrai;
- Pagalbą tinkamų elektrinės statybai sklypų ir prisijungimo prie elektros skirstymo ar perdavimo tinklų vietos (pralaidumų) paieškai;
- Kitas konsultacines paslaugas pagal Paskolos gavėjo poreikį.
Techninės pagalbos išlaidos yra tinkamos finansuoti skatinamosios finansinės priemonės lėšomis tik tuomet, kai techninę pagalbą Paskolos gavėjui teiks INVEGOS atrinktas paslaugų teikėjas. Paskolos gavėjui pasiėmus paskolą elektrinės statybai ar įsigijimui, techninė pagalba Paskolos gavėjui bus teikiama neatlygintinai, t. y. už paslaugų teikėjo suteiktas paslaugas pagal faktą sumokės INVEGA pagal suteiktų paslaugų priėmimo-perdavimo aktus, kuriuos patvirtins Paskolos gavėjas.
Paskolos gavėjas turės teisę pasinaudoti technine pagalba ir prieš paskolos išmokėjimą, tačiau jei Paskolos gavėjas neįgyvendins projekto (pvz., neįrengs elektrinės ar neįsigys nutolusios elektrinės) ir jam nebus suteikta paskola, tai dotaciją (jos dalį) už Paskolos gavėjui suteiktą techninę pagalbą Paskolos gavėjas turės grąžinti INVEGAI pagal sutartyje tarp Paskolos gavėjo ir INVEGOS dėl techninės pagalbos nustatytas sąlygas.
Bendra dotacijos, įskaitant ir Techninės pagalbos dotaciją, suma, išmokama Paskolos gavėjui, turi neviršyti Paskolos gavėjui suteiktos (išmokėtos) Paskolos sumos.
Kai finansavimas Paskolos gavėjui teikiamas be valstybės pagalbos, maksimali dotacijos suma gali siekti 50 proc. projekto tinkamų finansuoti išlaidų sumos.
Kai finansavimas Paskolos gavėjui teikiamas kaip valstybės pagalba, bendra valstybės pagalbos dalis projekte (skirta dotacija kartu su apskaičiuojamu bendruoju subsidijos ekvivalentu lengvatinei paskolai) negali būti daugiau nei 45 proc. nuo tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
Taip, tačiau perkama elektrinė negali būti ekploatuota ilgiau nei 12 mėn., skaičiuojant nuo VERT leidimo gaminti elektros energiją, o tais statymo (įrengimo) atvejais, kai leidimas gaminti elektros energiją neprivalomas – nuo VERT techninės būklės pažymos išdavimo datos.
ENPA skaičius yra fiksuojamas ne dažniau nei kas ketvirtį ir ne rečiau nei kartą per metus.
Vienam ENPA turi būti paskirta ne mažiau kaip 1 kW galios saulės elektrinės įrengtosios galios arba ne mažiau kaip 0,5 kW vėjo elektrinės įrengtosios galios.
Atsinaujinančių išteklių energijos ar piliečių energetikos bendrija (toliau – Energetikos bendrija) galės pati pasirinkti, kokiam skaičiui energetinį nepriteklių patiriančių asmenų bus paskirstyta elektrinės galios dalis, laikantis šių reikalavimų:
- Ne mažiau, kaip 30 proc. įrengtos ar įsigytos elektrinės įrengtosios galios turi būti neatlygintinai paskirstoma savivaldybėje gyvenantiems energetinį nepriteklių patiriantiems asmenims;
- Ne mažesnei daliai kaip 30 proc. visų savivaldybėje gyvenančių energetinį nepriteklių patiriančių asmenų turi būti paskirstoma įrengtos ar įsigytos elektrinės įrengtosios galios dalis;
- Vienam energetinį nepriteklių patiriančiam asmeniui turi būti paskirta ne mažiau kaip 1 kW galios saulės elektrinės įrengtosios galios arba ne mažiau kaip 0,5 kW vėjo elektrinės įrengtosios galios.
Už elektrinės eksploataciją, išlaikymą ir priežiūrą yra atsakinga pati bendrija ir (arba) jos dalininkai.
Bendrijos veiklos išlaidos turėtų būti finansuojamos iš sutaupymų už elektros energiją ir dalininkų įnašų.
Taip, bet savivaldybės gali susijungti kartu ir dalintis administracinius kaštus. Taip pat bendrijos teisinė forma gali būti ir asociacija.
Taip.
Taip, Priemonės tikslas yra įtraukti energetinį nepriteklių patiriančius asmenis.
Priemonėje galioja fiskalinės drausmės taisyklės. Skola į paskolų limitą yra traukiama skolinimosi metu. Paskola bus mokama ne per kartą pasirašius paskolos sutartį, o įgyvendinant projektą ir bendrijai pateikiant išlaidas pagrindžiančius dokumentus. Paskolą gausite dalimis , o tai galima išdėstyti į 2-3 metus. Dotacija mokama proporcingai viso projekto įgyvendinimo metu. Jeigu paraiškos davimo metu būtų nustatyta, kad dotacija sudaro 50 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, tai būtų skaičiuojama proporcingai. Pvz. jeigu pateikiate 1 mln. Eur vertės sąskaitą už atliktus darbus tai 500 tūkst. Eur bus paskola ir 500 tūkst. Eur priskiriami dotacijai. Tokiu atveju, 500 tūkst. Eur paskola yra įtraukiama į skolinimosi limitus tais metais.
Dotacijos dydis priklauso nuo įrengtos ar įsigytos elektrinės galios dalies paskirstymo (ne mažiau, kaip 30 proc. įrengtosios galios turi būti neatlygintinai paskirstoma savivaldybėje gyvenantiems energetinį nepriteklių patiriantiems asmenims) ir nuo savivaldybėje gyvenančių energetinį nepriteklių patiriančių asmenų, kuriems paskirstyta įrengtos ar įsigytos elektrinės įrengtosios galios dalis (turi būti paskirstoma ne mažiau kaip 30 proc. visų savivaldybėje gyvenančių energetinį nepriteklių patiriančių asmenų) skaičiaus.
Tokiu atveju, 1000 nepriteklių patiriančių asmenų skirtą 1 megavato galią reikės perskirstyti 600 asmenų.
Ne.
Dėl techninės pagalbos galės kreiptis pelno nesiekiantis juridinis asmuo, kurio dalyviai (dalininkai) yra tik savivaldybės ir (ar) savivaldybių įstaigos, ir (ar) savivaldybių įmonės, ir siekiantis įgyti bendrijos (AEIB ar PEB) statusą, ir kurių steigimo sutartyje ar įstatuose nurodyta, kad įrengtos ar įsigytos elektrinės įrengtosios galios dalis bus neatlygintinai paskirstoma savivaldybėje (-se) gyvenantiems energetinį nepriteklių patiriantiems asmenims.
Taip.
Esant poreikiui, vieną bendriją (AIEB ar PEB) galės steigti kelios savivaldybės, kurios dalį elektrinės turės neatlygintinai perduoti naudotis visiems tų savivaldybių, kurios dalyvauja AIEB ar PEB steigime, energetinį nepriteklių patiriantiems asmenims.
AIEB statusą gali gauti jau veikiantis VšĮ, kuris vykdo kitą veiklą, tačiau toks veikiantis VšĮ privalo pasikeisti steigimo dokumentus, kad atitiktų AIEB keliamus reikalavimus.
AIEB, veikiančios kaip tretysis asmuo, statantis ir eksploatuojantis gaminančių vartotojų elektrines, dalyviai elektros energiją pasirinktinai galės gauti pagal atsiskaitymo kiekiu sistemą (kai taikomas 2 metų kaupimo laikotarpis t. y. šiuo metu galiojanti GV apskaitos schema kitaip net-metering) arba pagal grynojo atsiskaitymo sistemą (net-billing). Pasinaudojimo paslaugos kaina yra kintamas dydis, kurį kiekvienais metais apskaičiuoja ir tvirtina Valstybinė energetikos reguliavimo taryba.
Kartu su paraiška potencialių pareiškėjų / galutinių gavėjų bus prašoma „UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ pateikti verslo planą, kuriame turės būti pagrindžiamas paskolos (jos dydis, terminas) poreikis, aprašomas planuojamas įgyvendinti projektas. Verslo planas – laisvos formos dokumentas, kuriame turi būti nurodyti projekto ekonominis pagrįstumas bei atsiperkamumas. Jame turi būti aprašyta vykdoma ir planuojama vykdyti veikla, esama ir prognozuojama finansinė būklė, siūlymas dėl paskolos įmokų mokėjimo grafiko išdėstymo, paskolos užtikrinimo priemonės, investicijų aprašymas ir investicijas pagrindžiantys dokumentai (pvz., statybą leidžiantis dokumentas, elektrinės prijungimo techninės sąlygos, leidimai, licencijos, reikalingos veiklai vykdyti ar projektui įgyvendinti), statomos (įrengiamos) elektrinės parametrai, rūšis, planuojami prijungimo etapai, informacija dėl planuojamos elektrinės galios perdavimo nepasiturintiems ir pan. Taip pat turi būti pateiktos finansinės veiklos prognozės (skaičiavimai), atspindintys pareiškėjo / galutinio gavėjo galimybę laiku mokėti įmokas pagal visus esamus ir būsimus pareiškėjo / galutinio gavėjo finansinius įsipareigojimus visam paskolos terminui.
Jei Pareiškėjas ketina projekto finansavime dalyvauti nuosavomis lėšomis, tokiu atveju ši informacija taip pat turi būti pagrindžiama Verslo plane, teikiamame kartu su Paraiška.
Verslo planą turės pateikti visi pareiškėjai, nepriklausomai nuo planuojamos projekto investicinės vertės.
Pagal finansinę priemonę, į skurdą patiriančių asmenų sąvoką patenką teisę į socialinę pašalpą turintys (kaip nustatyta Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme savivaldybės gyventojai, t. y. fiziniai asmenys.
Elektrinės įrengimo vieta nėra ribojama, t. y. ji gali įrengiama vartojimo vietoje (ant stogo) arba nutolusi (atskirame žemės sklype). Nesant laisvų ir (ar) tinkamų žemės sklypų ar pralaidumų antžeminei elektrinei įrengti, yra galimybė bendradarbiauti su kitomis savivaldybėmis ir įsteigus vieną bendriją statyti bendrą elektrinę, kuri aptarnaus kelias savivaldybes. Taip pat, nesant laisvų ir (ar) tinkamų žemės sklypų antžeminei elektrinei įrengti, yra galimybė įsigyti nutolusį AEI parką.