Verslas gali prasidėti ir nuo pastabumo, ir nuo pasiskolintų įrankių
Visi panašūs ir visi skirtingi: savo svajones ir idėjas verslu pavertę žmonės pabrėžia, kad svarbiausia pradžioje ne kuo daugiau investuoti, bet kuo geriau suprasti savo pirkėją bei įdarbinti kiekvieną centą. Tam gali pasitarnauti ir turimi 30 eurų, ir anytos padovanotas įrankių komplektas.
Pradžiai – keli šimtai litų
Sėdmaišius gaminančios UAB „Pupt“ vadovas ir įkūrėjas Remigijus Balčiūnas pasakoja, jog kelis sėdmaišius sau pasisiuvo, kai ieškojo ir nerado įdomesnių baldų naujam butui. Vėliau sėdmaišius ėmė gaminti ir draugams, kol galiausiai tai virto nedideliu verslu, kuriam pirmaisiais metais vyras skirti galėjo tik po kelis šimtus litų per mėnesį.
Tačiau palyginti nedidelė pinigų suma plėstis netrukdė, o nuo 2008-ųjų įmonė jau išaugo dešimtis kartų. Šiemet planuojamos jos pajamos – daugiau kaip milijonas eurų.
„Viena vertus, jaunam žmogui galbūt ir gerai, kaip man, pradėti dirbti nuo 300 litų – tokiu būdu jis gali išmokti, kaip, pavyzdžiui, gauti nemokamos reklamos. Kita vertus, esant galimybei svarbu ir nealinti savęs – didesni pinigai reiškia ne tik didesnę riziką, bet ir greitesnį, mažiau sekinantį kelią“, – pasakoja „Pupt“ vadovas.
Plėsdamas verslą R. Balčiūnas pasinaudojo „Investicijų ir verslo garantijų“ (INVEGA) teikiama paskolos garantija, leidžiančia gauti kreditą tokioms įmonėms, kurioms be pagalbos sunku atitikti bankų ir kredito unijų keliamus reikalavimus.
Panašiu keliu žengė ir UAB „Šeduvos kepyklos“ direktorė Vida Dauneckienė, kuri pasinaudojo INVEGA teikiamu daliniu palūkanų kompensavimu, finansuojamu iš Europos regioninės plėtros fondo. Ji pasakoja, jog savo kavinių verslą pradėjo su vyrų tiesiogine šių žodžių prasme pasiskolindami iš anytos įrankių komplektą, o iš kaimyno – šimtą litų. Toliau Dauneckų šeima kliovėsi tik sunkiu darbu, kuris ilgainiui atsipirko – šiandien jie turi jau tris kavines ir netrukus planuoja atidaryti skonio namus „Linda“.
„Verslą norintis pradėti žmogus turėtų suprasti, kad tai yra daroma ne dėl pinigų. Veikla turi teikti džiaugsmą, norą tobulėti. O jei teiksi gerą paslaugą, jei nuolat mokysiesi, jei dirbsi komandoje ir gerbsi su savimi dirbančius žmones, tikrai jausi vieną malonumą“, – aiškina verslininkė.
Prioritetas – rinkos analizė
Tuo tarpu sporto centro „Džiugas GYM“ direktorius Stasys Mankevičius teigia, jog mažesnis pradinis kapitalas kartais gali būti net naudingesnis už dideles investicijas. Anot jo, svarbiausia vystant bet kokį projektą – mokėti išspausti maksimalią naudą iš kiekvieno euro. Ne be reikalo kai kurios iš didžiausių pasaulio įmonių gimė įkūrėjų namų garažuose.
Mankevičius savo sporto centrą įsteigti svajojo nuo vaikystės, todėl dar prieš pasinaudodamas INVEGA palūkanų kompensavimu tiksliai žinojo, kur būtina investuoti, norint sulaukti sėkmės. Bene svarbiausias jo patarimas – būtina rasti projektą, kuris tiksliai atitiktų rinkos poreikius. „Džiugas GYM“ atveju „teisinga“ rinka tapo Telšiai, kuriems panašios vietos stigo.
Didžiulį prioritetą rinkos analizei teikia ir Šarūnas Kulvietis, jau daugiau kaip 10 metų dirbantis sporto prekių ir avalynės versle. Jo sukurtas „Go Sneakers“ prekės ženklas stulbinančios sėkmės sulaukė į vieną vietą surinkęs garsiausių sportinės avalynės gamintojų batus, skirtus laisvalaikiui – nors analogiškų prekių Lietuvoje buvo galima rasti ir iki tol, „Go Sneakers“ pasiūlė daugybė gamintojų vienoje vietoje.
Verslininkas taip pat pataria steigiantiems savo įmones nebijoti rizikos – juk net pati originaliausia mintis negarantuoja sėkmės.
„Šiandien kelių į nuosavą verslą tikrai užtektinai – kaip pats tai išbandęs žmogus objektyviai sakau, kad investavimo galimybių turime per akis, reikia tik pasirinkti tinkamas“, – optimistiškai žiūri Š. Kulvietis.
Plėsdamas verslą „Go Sneakers“ prekės ženklo vadovas sėkmingai pasinaudojo INVEGA teikiama paskolų garantijų priemone. Šis instrumentas leidžia įmonėms kur kas lengviau gauti paskolą iš banko ar kredito unijos. Nuo 2002 metų INVEGA paskolų garantijos padėjo finansavimą gauti daugiau nei 6100 verslo projektų – tokių, kurie išaugo į savitus, originalius ir sėkmingus verslus.