Gyvenimo būdas virto ekologiškų produktų verslu
Prieš dešimt metų įkurta interneto parduotuvė „AmritaPlanet.lt“ buvo viena pirmųjų šalyje, rinkai pasiūliusių vien tik ekologiškus ir natūralius produktus. Įmonės direktorė Anita Puzonaitė pasakoja, kad atrasta ekologiškų produktų gamybos veikla ir tinkamos konsultacijos reikiamu metu įmonei suteikė „antrą kvėpavimą“, atverdama naujas eksporto galimybes.
Kodėl ekologiškas ir sveikas gyvenimo būdas tapo įkvėpimu verslo idėjai, kaip sėkmingai vystyti verslą ir ieškoti naujų plėtros vingių, pasakoja įmonės direktorė A. Puzonaitė.
Kaip kilo idėja įkurti ekologiškų prekių internetinę parduotuvę?
Internetinės parduotuvės idėja gimė maždaug prieš dešimt metų Jurgitai Mackevičienei, dabartinei įmonės verslo vystymo vadovei, kuri, dirbdama viename didžiųjų prekybos tinklų, susidomėjo ekologija. Į rankas perėmusi vieną projektą, turėjo sukurti ištisą ekologiškų prekių asortimentą.
Pradėjus domėtis sveika mityba, visiškai pasikeitė Jurgitos ir jos vyro Valdo mitybos įpročiai, gyvenimo būdas. Šeima pradėjo vartoti daug prieskonių, įvairių kruopų, daržovių, vaisių, domėjosi ir iki šiol nuolat tobulina senovinės vedų medicinos – ajurvedos žinias. Jurgita daug sužinojo apie naudojamus pesticidus, chemikalus ir jų daromą žalą gamtai, žmogui ir suprato, kad apie tai turėtų sužinoti kuo daugiau žmonių. Taip ji pradėjo kurti verslą nekreipdama dėmesio net į tuo metu užklupusią ekonominę krizę.
Žinoma, kaip ir visur, pradžia buvo sunki ir iš karto pelno toli gražu neatnešė, tačiau neprarandant tikėjimo ir dedant visas pastangas, viskas po truputį įsivažiavo. Reikėjo įdarbinti vis daugiau darbuotojų, o norint suspėti realizuoti vis augančius pardavimus ir klientų poreikius, teko kraustytis į didesnes patalpas.
Tuo metu tapome vieni pirmųjų Lietuvoje, pasiūlę ekologiškų ir natūralių produktų asortimentą vienoje internetinėje parduotuvėje. Šiandien didžiąją dalį prekių gaminame arba fasuojame patys, ženklindami savo prekiniu ženklu, o klientui pageidaujant, gaminame prekes su jų pačių prekiniu ženklu.
Kaip sekėsi vystyti verslą – ar verslo pradžioje puoselėta idėja pasiteisino ir šiandien yra realizuojama?
Iš pradžių siekėme rinkai pateikti ekologišką produkciją už prieinamą kainą, tačiau pasiekti tai pavyko tikrai ne iš karto. Deja, pradėjus internetinį verslą paaiškėjo, jog parduodami kiekiai maži, o kaštų – labai daug: nuo sandėliavimo, ofiso išlaikymo, logistikos, darbuotojų ir reklamos iki internetinės parduotuvės administravimo išlaidų. Tad pirminė verslo idėja ir svajonės buvo nustumtos į šalį.
Po kelerių metų išaugus didmeninei prekybai ir eksportui, pervadinome internetinę parduotuvę į „AmritaPlanet.lt“ ir šiandien dirbame ganėtinai pelningai. Parduotuvę atvėrėme Latvijos bei Estijos rinkoms adaptavę lietuvišką jos versiją. Neseniai pradėjome smarkiai mažinti mūsų pačių fasuojamų prekių kainas. Regis, pagaliau pradėjome realizuoti seniai puoselėtą mintį, kad, sumažinus kainas, suveiks masto ekonomika ir išaugę pardavimai padengs kaštus. Esame išsikėlę sau ir naują tikslą – kainų lygis turėtų būti toks pat ar net mažesnis nei didžiausiose Europos internetinėse parduotuvėse.
Kokius esminius įmonės plėtros etapus išskirtumėte?
Iš pradžių paleidome internetinę prekybą. Prekes pirkdavome iš įvairių tuometinių ekologiškų prekių pardavėjų. Netrukus prekes pradėjome importuoti ir patys.
Tačiau ilgainiui teko pripažinti, kad reikia imtis ir kitų verslo modelių. Daugelį prekių pradėjome fasuoti patys ir pardavinėti juos ženklindami savo prekiniu ženklu „Amrita“. Geriausiai parduodamas prekes tiekiame didiesiems prekybos tinklams.
Kitas svarbus žingsnis – gamybinė veikla, kuri mums suteikė galimybę dar labiau plėstis, dalyvauti didžiausiose tarptautinėse parodose ir atrasti eksporto rinkas bei privačios etiketės gamybą. Tai įvyko ganėtinai spontaniškai, kai keliaudami Azijoje įmonės savininkai susižavėjo plačiomis kokosų aliejaus panaudojimo galimybėmis. Pabandžius prekiauti šiuo produktu elektroninėje parduotuvėje ir pamačius, kad jis tikrai patrauklus Lietuvos pirkėjams, pradėjome kokosų aliejų vežtis tiesiai iš Azijos. Iš pradžių vežėmės sufasuotą, tačiau susidūrėme su problema, kad dėl labai ilgo gabenimo laiko buvo sudėtinga suvaldyti skirtingų pakuočių likučius, todėl ryžomės investuoti ir patys pradėti jo gamybą. Didžiausias iššūkis buvo tie pirmieji kartai, kai turėjome perprasti gamybinę įrangą, technologiją, sustyguoti visą procesą, suspėti įvykdyti didesnius klientų užsakymus.
Prie sklandesnės plėtros į užsienį nemažai prisidėjo ir UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ (INVEGA). Pasinaudojome siūloma konsultacijų priemone „Expo konsultantas LT“ ir gavome ne tik informacinę, konsultacinę bei metodinę pagalbą eksporto, potencialių rinkų paieškos ar tarptautinės prekybos klausimais, bet ir gavome dalinę kompensaciją už konsultacijų metu patirtas išlaidas. Tai tikrai gera paskata ieškoti ir gauti naujų žinių iš savo srities ekspertų.
Gamybinė veikla verslui leidžia būti lankstesniais, prisitaikyti prie klientų poreikių, kurti ir gaminti naujus, privačios linijos produktus. Šiuo metu savo gaminamas prekes eksportuojame į Ispaniją, Portugaliją, Prancūziją, Norvegiją, Airiją, Turkiją, Bulgariją, Uzbekistaną, Rumuniją, kaimynines šalis ir kt.
Kokie yra šiandieniniai jūsų klientai?
Mūsų internetinės parduotuvės klientai – daugiausiai sveikos gyvensenos puoselėtojai, veganai, vegetarai, atsakingi ir rūpestingi tėvai, besirūpinsiantys sveika savo šeimos mityba, o taip pat įvairios kavinės, restoranai, smulkūs didmenininkai bei gamintojai.
Taip pat labai svarbūs mūsų klientai yra didieji Baltijos šalių prekybos, Europos tinklai, didmenininkai ir gamintojai, kuriems tiekiame savo prekinio ženklo „Amrita“ prekes.
Pasidalykite patirtimi, kas svarbiausia, norint išlaikyti sėkmingą verslą?
Svarbiausia – nebijoti bandyti ir drąsiai imtis savo idėjų įgyvendinimo. Žinoma, prieš pradedant, reiktų skirti laiko ir kritiškai įvertinti savo veiklą, kad žengus lemtingą žingsnį, būtų kuo lengviau įveikti užklupusius iššūkius, kurie būna kur kas paprastesni, jei yra numatyti ir apgalvoti iš anksto. Taip pat labai svarbu nuolatinis tobulėjimas, nes rinka keičiasi, o pirkėjai nesiliauja ieškoję naujovių.
Verta pasidomėti, kokią pagalbą šiandien gali pasiūlyti įvairios verslą skatinančios programos, kurios padės pasiekti verslo tikslų lengviau ir suteiks didesnį saugumo jausmą.