Daugiau nei 20 metų gyvuojančio verslo įkūrėjas: nebijoti imtis verslo reikia visuomet
„Tikiu, kad visuomet įmanoma atrasti savo nišą kuriant išskirtinius, reikalingus ir patrauklius produktus geriau nei tai daro kiti“, – sako Liudvikas Milkintas, UAB „Milviteka“ įkūrėjas, su kuriuo kalbame apie sudėtingą verslo pradžią ir jo kelią, iššūkius ir tai, kaip išlaikyti stiprias įmonės pozicijas ir Lietuvos rinkoje, ir už jos ribų.
Pradėkime nuo pradžių. Kuo užsiima „Milviteka“?
Įmonė turi ilgą istoriją. Įsikūrėme prieš 23 metus, o savo srityje esame žinomi ir Lietuvoje, ir užsienyje. Pagrindinės mūsų veiklos sritys – birių produktų transportavimo, smulkinimo, maišymo, svėrimo, fasavimo ir kt. įrengimai pramonei, žemės ūkiui. Be šių įrengimų neapsieina nė viena technologinė gamyba. Be to, mūsų įmonė pajėgi įdiegti kompleksinius technologinius sprendimus, esant konkretiems užsakovų pageidavimams. Kita vertus, įmonėje pagaminti įrengimai palengvina ir ūkininkų darbą – jiems neberiekia kulti grūdų ir nešioti maišų. Ypatingai produktyvūs įrengimai gaminami uostams, per 1 valandą galintys pernešti daugiau kaip 1000 tonų birių krovinių. Taip pat, prie savo pagrindinės veiklos mašinų gamybos srityje, plėtojame ozonavimo sistemų kūrimą, ozono dujų generatorių gamybą, diegiame praktinius šių dujų pritaikymo metodus ir technologijas.
Kaip sugebate išlikti sėkminga įmone, kokius savo įmonės pranašumus įvardintumėte?
Nebijome tokių iššūkių ar sprendimų, kuriems įgyvendinti reikia itin specifinių žinių, nes tokių specializuotų, kokybiškai dirbančių kompanijų kaip mūsų apskritai nėra daug. Potencialiems technologinių projektų užsakovams, norintiems įsidiegti naują gamybinę liniją ar modernizuoti esamą, dažnai atrodo per daug brangu tai įgyvendinti specializuotų užsienio kompanijų įkainiais. Tuo tarpu mes stengiamės pasiūlyti racionalius sprendimus, kartais mažiname naujų technologinių linijų kaštus, žinome kur, kaip optimizuoti veiklą bei taip sumažinti užsakovo išlaidas.
Kaip per tiek metų pavyksta užtikrinti pastovų įmonės darbo efektyvumą?
Iki pasaulinį lygį atitinkančio įmonės darbo našumo dar matome ženklų mūsų atsilikimą, yra kur tobulėti siekiant pelningos ir efektyvios veiklos. Turime tobulinti konstravimo procesus, įsidiegti verslo valdymo sistemą, optimizuoti gamybos procesus. Nors džiugina ir tai, kad sugrįžta dalis jaunų žmonių, prieš tai išvykusių dirbti į užsienį. Juos priimame. Darbuotojai mato, jog jei dirbtume, pavyzdžiui, tiek pat, kiek būdami kitur – po 10 ar daugiau valandų per dieną bei savaitgaliais, uždirbtume tą patį. Žmonės pradeda suprasti tą iliuziją bei jos kainą.
Pramonės sektoriuje įžvelgiame ir kitą tendenciją – tai profesines žinias turinčių darbuotojų stygių – suvirintojų, elektrikų ir kitų. Pas mus veikia tai, jog motyvuotą darbuotojų branduolį stengiamės išlaikyti, o vėliau kiekvieną norintį specialistą apmokome patys. Darbuotojams sudaromos visos sąlygos tapti gerais specialistais.
O kas padeda išlaikyti turimas pozicijas rinkoje?
Veiklos sritys, kuriose esame įsitvirtinę, yra gana plačios. Kaip išsilaikome? Visada žvelgiame į inovatyvias sritis, kurios gali būti ypač aktualios užsakovams. Nestovime vietoje, stebime aplinką, analizuojame, ko mums trūksta, stengiamės eiti į priekį. Pavyzdžiui, 2017 m. įsigijome modernias lazerines metalo pjaustymo ir lankstymo stakles, tad metalo produkcijos detalių gamybos bazę susikūrėme tokią, kokios reikia mums patiems. To dėka galime reikalingas dalis itin operatyviai pasigaminti. Šiuo klausimu daug padėjo nacionalinė plėtros įstaiga INVEGA, pasiūliusi kompensuoti paskolos palūkanas, pagal priemonę „Dalinis palūkanų kompensavimas“, finansuojamą Europos regioninės plėtros fondo lėšomis. Tiesa, tai – ne vienintelis kartas, kuomet plėtojant savo verslą pasinaudojome INVEGOS siūlomomis pagalbos priemonėmis.
Kokie jūsų planai plėtrai? Kaip augate?
Lūkesčiai yra didesni nei galimybės, šiandien akcentuojame, kad plėtra svetur – vienas prioritetų. Stengiamės daryti tai, ko klientui potencialiai reikia labiausiai. Siekiame įsiklausyti į kliento norus, o lūkesčius pateisiname kuriant ir klientui pasiūlant geriausią kainos ir technologinio sprendimo santykį.
Augimas – nelengvas procesas. Šiuo tikslu taip pat sustiprinome komercijos skyrių, kurio darbuotojai kalba keliomis kalbomis, tai be galo svarbu siekiant plėstis kitose šalyse.
Koks būtų jūsų palinkėjimas tiems, kurie svarsto, ar pradėti dirbti sau, tačiau dvejonės vis dar nugali?
Nebijoti imtis verslo reikia visuomet. Dažnai abejoti verčia negatyvios mintys, kad negalėsi pasiūlyti nieko naujo, nes to, ką nori sukurti jau pilna rinka. Tačiau taip galvojant, tik apsisunkini sau kelią. Verčiau mąstyti, kad visada gali padaryti geriau nei kiti, kurti išskirtinius, reikalingus ir patrauklius produktus – taip atrasi savo nišą. Galbūt nereiktų norėti užkariauti pasaulio, juk, visų pirma, bent savo aplinkoje gali sukurti reikiamą produktą ir padaryti jį geresniu, skanesniu, ekologiškesniu, kas aktualu šiuo metu. Tie, kurie supranta tikrąją ekologijos vertę, jie nori valgyti tikrą, sveiką maistą. Ir į mašiną pilant gerą, kokybišką kurą, važiuoji sklandžiau, o jei sistemą terši bet kuo, kas pigiausia, tuomet anksčiau ar vėliau susiduri su problemomis.
O kaip jūs patys, ar prisidedate prie tvarios aplinkos kūrimo?
Nuolat stengiamės investuoti į darnią aplinką bei procesus, kurių metu galėtume gaminti efektyviau ir ekologiškiau. Dalyvavome viename projekte kuriant „žaliąsias“ technologijas. Jo metu įmonės specialistai sukūrė inovatyvią, efektyvią ir nekenksmingą aplinkai vaisių ir daržovių plovimo technologiją, kuri galės papildyti ir pakeisti šiuo metu Lietuvoje taikomas tradicines technologijas. Esminis sukurtos technologijos išskirtinumas – ozono dujų naudojimas technologiniame procese. Naudojant ozoną yra sunaikinami vaisių ir daržovių paviršiuje augimo metu susikaupę mikroorganizmai ir pesticidų likučiai, o taip daržovės ne tik tampa švaresnės, bet ir prailgėja jų išlaikymo laikas. Tai naudinga ir augintojams, ir verslui – pakuotos daržovės ilgiau išlieka patrauklios pirkėjui, dingsta problemos dėl išvaizdos, galimo produktų užterštumo. Negana to, technologija plovimo metu padeda sutaupyti apie 80 proc. vandens.
Kokius instrumentus pasitelkiate norėdami pritraukti klientus?
Siekis juos išlaikyti ir tęstinumas. Jeigu, pavyzdžiui, prieš 10 metų įdiegėme technologinę sistemą, vienais ar kitais klausimais buvome naudingi užsakovui, mus jis prisimena ir šiandien. Skiriame itin didelį dėmesį klientams, negailime patirties ir investuojame į jį, dėl ko klientui galime pasiūlyti kokybišką sprendimą. Turi būti abipusis ryšys, o su lojaliais, grįžtančiais užsakovais galime pasiekti svarių rezultatų bei kartu kurti papildomą pridėtinę vertę.